Przejdź do głównej zawartości

Polski SMOG


Polska z powodu braku działań na rzecz poprawy jakości powietrza trafiła przed Trybunał Sprawiedliwości. Ciekawe czy interwencja Komisji Europejskiej zmotywuje rząd do działania.


Już wiemy gdzie rząd chce prowadzić walkę ze smogiem. Przede wszystkim w państwie, w którym jest 15 województw. Podczas konferencji prasowej premier Morawiecki zaliczył nieprawdopodobną wpadkę. W alternatywnej rzeczywistości autora mapy łódzkie i świętokrzyskie zostały scalone w jedno. Przy okazji to właśnie w tym regionie łódzko-świętokrzyskim położone są Kraków, Katowice i Sosnowiec. To nie jedyne różnice w porównaniu z naszym światem, ponieważ aby udać się na wycieczkę do Zabrza i Gliwic, w GPS trzeba wstukać lokalizację w Wielkopolsce.

Jednakże problem smogu to złożone zjawisko, i termomodernizacje raczej niewiele zmienią. Na problem smogu, składają się niska emisja, zanieczyszczenia z transportu i konwencjonalnej energetyki, opartej na spalaniu węgla. Jedynym sposobem na czyste powietrze w Polsce jest odchodzenie od spalania paliw kopalnych - powiedział Iwo Łoś, ekspert Greenpeace ds. bezpieczeństwa energetycznego.

Chiny, które mają ogromny problem ze smogiem, zaczynają ograniczać spalanie węgla w trosce o zdrowie mieszkańców i masowo inwestują w energetykę słoneczną i wiatrową. Jednocześnie walka z zanieczyszczeniem powietrza otwiera furtkę do bardzo ważnych działań na rzecz klimatu. To są istotne wnioski w kontekście paryskiego Szczytu Klimatycznego, gdzie zapadają decyzje o przyszłości porozumienia w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych. 

Trybunał UE: Polska złamała unijne przepisy dotyczące jakości powietrza


Polska, złamała prawo UE, dopuszczając do nadmiernych wieloletnich przekroczeń stężeń pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. Na tym etapie nie zasądzono kar, ale KE może o nie wystąpić.

Komisja Europejska podjęła dziś decyzję o postawieniu Polski przed Trybunałem Sprawiedliwości UE w związku z utrzymującym się wysokim poziomem cząstek pyłu zawieszonego w powietrzu stanowiącym poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego. 


Przez co najmniej pięć ostatnich lat, dobowe dopuszczalne wartości pyłu zawieszonego w powietrzu (PM10) były stale przekraczane w 35 spośród 46 stref jakości powietrza w Polsce. Ponadto w dziewięciu strefach stale przekraczane były również roczne dopuszczalne wartości. Zanieczyszczenie pyłem PM10 w Polsce jest spowodowane głównie tzw. niską emisją (tj. emisją ze źródeł o wysokości nieprzekraczającej 40 m) z ogrzewania gospodarstw domowych. Środki legislacyjne i administracyjne stosowane do tej pory w celu ograniczenia tych nieprzepisowych wartości zostały uznane przez Komisję za niewystarczające.


Źródłami emisji małych cząstek stałych lub pyłu PM10 (tj. cząstek stałych o średnicy mniejszej niż 10 mikronów) są przemysł, pojazdy, domowe systemy grzewcze i rolnictwo. Cząstki pyłu mogą powodować astmę, schorzenia układu krążenia, nowotwory płuc i prowadzić do przedwczesnej umieralności, która przekracza roczną liczbę zgonów w wyniku wypadków drogowych. Unijne przepisy dotyczące jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (dyrektywa 2008/50/WE) nakładają na państwa członkowskie obowiązek ograniczenia narażenia obywateli na pył zawieszony. W przepisach tych ustanowiono dopuszczalne wartości narażenia obejmujące zarówno roczną dopuszczalną wartość stężenia (40 μg/m3), jak i dobową dopuszczalną wartość stężenia (50 μg/m3), której nie można przekroczyć więcej niż 35 razy w ciągu roku kalendarzowego.


Dyrektywą 2008/50/WE ustanowiono dopuszczalne wartości dla pyłów PM10 od 2005 r. W przypadku przekroczenia tych dopuszczalnych wartości państwa członkowskie muszą przyjąć i wdrożyć plany ochrony powietrza, w których ustanowione są właściwe środki pozwalające skrócić do minimum okres przekroczenia dopuszczalnych wartości. Komisja, kierując uwagę na tego rodzaju zaniechania państw członkowskich, pragnie dopilnować, aby państwa członkowskie podejmowały zdecydowane i konstruktywne działania.

Pomimo ciążącego na państwach członkowskich obowiązku zagwarantowania zadowalającej jakości powietrza dla obywateli, jakość ta już od lat stanowi problem w wielu miejscach.


Komisja prowadziła postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego za przekroczenie dopuszczalnych poziomów pyłu zawieszonego przeciwko 16 państwom członkowskim (Belgii, Bułgarii, Czechom, Niemcom, Grecji, Hiszpanii, Francji, Węgrom, Włochom, Łotwie, Portugalii, Polsce, Rumunii, Szwecji, Słowacji i Słowenii), a do Trybunału wniesiono też sprawę przeciwko Bułgarii.


Komisja podjęła również działania prawne dotyczące innej substancji zanieczyszczającej – dwutlenku azotu (NO2), którego dotyczą obowiązujące od 2010 r. normy jakości powietrza ustanowione w dyrektywie UE w sprawie jakości powietrza (2008/50/WE). Narażenie na działanie NO2 jest powiązane z chorobami układu krążenia i układu oddechowego. Większość emisji tej substancji pochodzi z pojazdów, a w szczególności z silników diesla. Postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego zostały już wszczęte przeciwko Wielkiej Brytanii, Portugalii, Włochom, Hiszpanii, Niemcom i Francji. Mogą zostać wszczęte kolejne postępowania przeciwko innym państwom członkowskim.


Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu.


Zdaniem Trybunału podane przez Polskę argumenty nie usprawiedliwiają wyznaczenia długich terminów na położenie kresu przekroczeniom. W związku z tym orzekł, że przekraczając w czterech strefach dobowe wartości dopuszczalne dla stężenia pyłu PM10 w otaczającym powietrzu (zwiększone o margines tolerancji), Polska naruszyła prawo Unii. 


Trybunał stwierdził również, że w żadnym z programów ochrony powietrza przyjętych przez Polskę na szczeblu krajowym czy regionalnym nie wspomniano wyraźnie, że programy te powinny umożliwiać ograniczenie przekroczeń wartości dopuszczalnych w możliwie najkrótszym terminie, co jest wymagane. 


"W tym stanie rzeczy i wobec uwzględnienia trzech pierwszych zarzutów Trybunał uznał, że transpozycja dyrektywy do prawa polskiego nie jest w stanie zapewnić rzeczywiście pełnego zastosowania tej dyrektywy" - podsumowuje orzeczenie.

Informacje dodatkowe: 
  • Ogólne informacje na temat postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w dziedzinie ochrony środowiska
  • Ogólne informacje o unijnych przepisach dotyczących jakości powietrza – zob. tutaj.Aktualne statystyki dotyczące uchybień zobowiązaniom państwa członkowskiego w dziedzinie ochrony środowiska – zob. tutaj
  • Ogólne informacje na temat postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego zawiera MEMO/12/12
  • Informacje o postępowaniach w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego można znaleźć tutaj

(źródło europa.eu)

Popularne posty z tego bloga

Intensywne roztopy na Grenlandii

Lodowce Grenlandii topnieją w rekordowo szybkim tempie - informują naukowcy. Grenlandzkie lodowce intensywnie topnieją. Pomiary prowadzone precyzyjnymi metodami grawimetrii satelitarnej pokazują, że lądolód Grenlandii coraz szybciej traci masę, przyczyniając się do wzrostu poziomu oceanów. Do Polski napływa zimne, kontynentalne powietrze z północnego wschodu. Napływa z Arktyki, z północy i związane jest z wyżem, który znajduje się teraz Skandynawią. Polska jest w zasięgu układu wysokiego ciśnienia, tylko na Podkarpaciu zaznacza się wpływ płytkiej zatoki niżowej.

Cudze dane do 3500 odbiorców, dodając ich w polu „Do” - nie ma jak dobre procedury RODO

Nie ma to jak wysłać cudze dane do 3500 odbiorców, dodając ich w polu „Do” - Firma DHL zadbała o procedury bezpieczeństwa zgodne z RODO - ciekawe co na to PUOD?